Skip to content

Άρθρο του ΓΙΑΝΝΗ ΠΡΩΤΟΥΛΗ, υποψήφιου περιφερειάρχη Αττικής με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Η «πρωτόγνωρη, από τη Μεταπολίτευση μέχρι
σήμερα, πολυεπίπεδη πολιτιστική παρέμβαση» της κας Δούρου και άλλες
περιπέτειες…

Τα πέντε χρόνια που πέρασαν
είχαμε τη διοίκηση της μεγαλύτερης περιφέρειας της χώρας από την παράταξη του
ΣΥΡΙΖΑ, της Ρένας Δούρου με τον εμβληματικό τίτλο «Δύναμη Ζωής». Ο τίτλος
δυστυχώς δεν κατάφερε να προστατέψει την ζωή πολλών συνανθρώπων μας από την
εγκληματική έλλειψη βασικών υποδομών και την άγρια πολιτική των ματωμένων
υπερπλεονασμάτων, την προκλητική χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων και
την αδιαφορία για τις λαϊκές ανάγκες. Αυτό και μόνο επιβάλλει μεγαλύτερη
σεμνότητα.
Αντί για αυτό είχαμε ακόμα μία
παρέμβαση με το γνωστό στυλ της περιφερειάρχη που βλέπει «πρωτόγνωρο έργο» και
στον τομέα του πολιτισμού. Ιδιαίτερα για αυτό το θέμα υπήρξε μεγάλη απογοήτευση
και σήμερα αμηχανία από την διάψευση ψεύτικων ελπίδων.
Στις προηγούμενες εκλογές πολλοί
άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού είχαν το δίλημμα για το ποιος καλύτερα ή
έστω από πιο κοντά μπορεί να στηρίξει ουσιαστικά τον πολιτισμό, βάζοντας ένα
φρένο στην υποβάθμιση και στην απαξίωση, δίνοντας μια ανάσα σε δημιουργούς.
Ποιος θα σταθεί έστω δίπλα στα δίκαια αιτήματά τους; Με την λογική του
μικρότερου κακού αρκετοί στήριξαν ΣΥΡΙΖΑ.
Τι μεσολάβησε τα πέντε αυτά
χρόνια; Σαν να μην πέρασε μια μέρα, με τη διαφορά ότι επιχείρησαν να
συκοφαντήσουν ιδέες και αρχές εμφανίζοντας ως αριστερό και ριζοσπαστικό, την
πιο επιθετική προώθηση της αντίληψης ότι ο πολιτισμός είναι εμπόρευμα, ότι ο
πολιτισμός είναι μόνο ένα εργαλείο για την άνοδο και στήριξη του τουρισμού, ότι
είναι βιομηχανία κερδών για λίγους. Και αυτή η αντίληψη στην πιο άγρια και ωμή
μορφή της που έχει κάνει και υπερασπιστές του πιο άγριου καπιταλισμού να μένουν
άφωνοι.

Δύο μόνο εμβληματικά
παραδείγματα:
Αμέσως μετά τις φονικές πλημμύρες
στην Μάνδρα, στο περιφερειακό συμβούλιο ήρθε για συζήτηση το πρόγραμμα
«Ελευσίνα πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης». Πρώτος προϋπολογισμός 8.667.000
ευρώ. Σε άρθρο της στην «Αυγή» η Περιφερειάρχης μιλά για πάνω από 20
εκατομμύρια! Συγκεκριμένα ας δούμε αυτολεξεί πώς εννοούν τον πολιτισμό οι δήθεν
«πρώτη φορά αριστεροί», στην έκθεση που ήρθε στο περιφερειακό συμβούλιο: «Η
ενίσχυση της συμβολής του Πολιτισμού, στην έξυπνη βιώσιμη ανάπτυξη», «η σύνδεση
Πολιτισμού Τουρισμού», «η ενίσχυση της πολιτιστικής ολοκλήρωσης και η αύξηση
του συνολικού εισοδήματος», «η θεσμοθέτηση και η υλοποίηση του δικτύου
πολιτιστικών πρωτευουσών για ανταλλαγή πείρας, τεχνογνωσίας, ώστε να αποδίδουν
καλύτερα και σε οικονομικό και σε ιδεολογικό επίπεδο». Τι διαφορετικό θα
μπορούσε να έχει γράψει και να έχει εγκρίνει ο εκλεκτός της ΝΔ και μεγάλων
επιχειρηματικών ομίλων για την περιφέρεια Αττικής Πατούλης ή ο «μνημονιακός»
Σγουρός;
Στα φόρουμ που προηγήθηκαν,
συζήτησαν για «νέα επιχειρηματικά μοντέλα», για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή
Ενωση, τις «προσεγγίσεις» διάφορων φεστιβάλ, την «ανάπτυξη» των ακροατηρίων των
καλλιτεχνών.
Μεταξύ των διεθνών ομιλητών ήταν
τεχνοκράτες, managers εξειδικευμένοι στη σχέση μεταξύ Τεχνών – Πολιτισμού και
«ανάπτυξης πόλης – περιφέρειας», σύμβουλοι ειδικοί στην συγκέντρωση κεφαλαίων
κλπ. Όλοι δηλαδή οι ριζοσπάστες αριστεροί!
Και μέσα σε πολλά κούφια λόγια
όπως η «οικολογική κουλτούρα και ευθύνη για το περιβάλλον» στην πράξη, η
Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία, η οποία προφανώς λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά
κριτήρια και με στόχο κερδοφορίας, θα διαχειριστεί με άλλες επιχειρήσεις, την
υλοποίηση του σχεδίου «Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», θα
μοιράσει δηλαδή το μεγάλο φαγοπότι. Έχουμε εξάλλου και την αντίστοιχη πείρα από
τις προηγούμενες πολιτιστικές πρωτεύουσες, τι άφησαν στον πολιτισμό και στις
υποδομές στις πόλεις.
Το δεύτερο παράδειγμα, το καμάρι
της διοίκησης ΣΥΡΙΖΑ είναι η δημιουργία του Film Office, ένα γραφείο
διευκόλυνσης οπτικοακουστικών παραγωγών της Περιφέρειας Αττικής.
Στις 24 Αυγούστου 2018, ακόμα δεν
είχαν θαφτεί οι νεκροί από την φονική πυρκαγιά, ακόμα δεν είχε γίνει
περιφερειακό συμβούλιο για να ληφθούν μέτρα αποκατάστασης ανακούφισης των
πληγέντων. Η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου είχε συνάντηση με τον Αμερικάνο πρέσβη
διάρκεια μιάμισης ώρας κατά τα λεγόμενά τους!
Αντικείμενο της συζήτησης και η
οπτικοακουστική βιομηχανία! Ποιος είπε ότι δεν μπορούν να γίνουν μπίζνες στα
καμμένα;
Διαβάζουμε από τα δελτία τύπου:
«Οι υπηρεσίες της Περιφέρειας
είναι επιχειρησιακά έτοιμες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις λειτουργίας του
film office, στο πλαίσιο υποδοχής μιας σύγχρονης μεγάλης κινηματογραφικής
παραγωγής»…«εκ των πραγμάτων, η Αττική διαθέτει τουλάχιστον τρία κρίσιμα
ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ως κέντρο διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών και
ξεχωριστό κεφάλαιο για τη διεθνή αγορά της κινηματογραφικής βιομηχανίας: την
εγγύτητα με τον διεθνή αερολιμένα, τον απαράμιλλο αρχαιολογικό της πλούτο και
το ιδιαίτερο φυσικό της περιβάλλον με το μοναδικό αττικό φως». Και
συμπληρώνουμε εμείς, νέους ανθρώπους με γνώσεις, ταλέντο, φαντασία,
ευρηματικότητα και ευφυΐα, καλλιτέχνες – δημιουργούς και άλλους εργαζόμενους
στον Πολιτισμό χωρίς συλλογικές συμβάσεις, δικαιώματα προηγούμενων γενιών,
χαμηλές απαιτήσεις, πάμφθηνοι. Περάστε κόσμε!
Οι στόχοι του «πρωτόγνωρου
έργου»:
«Η χώρα μας θα μπει, έστω και με
μεγάλη καθυστέρηση, στην κατηγορία χωρών όπως η Τουρκία, η Μάλτα, η Ουγγαρία
και εσχάτως η Βουλγαρία. Χωρών που παρέχουν τις προϋποθέσεις της προσέλκυσης
ξένων κεφαλαίων για οπτικοακουστικές παραγωγές. Προσφέρουν δηλαδή ποικίλα
οικονομικά κίνητρα (φορολογικές απαλλαγές, επιστροφή ΦΠΑ, επιδοτήσεις, κ.ά.)
που προσελκύουν οπτικοακουστικές παραγωγές».
«Αυτού του είδους οι επενδύσεις
μπορούν να καταστούν gamechangers, να λειτουργήσουν, μέσα από αλληλεπιδράσεις,
καταλυτικά, αλλάζοντας τα δεδομένα και την εικόνα μίας χώρας ουραγού,
“loser”, σε χώρα “winner”»!
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την
χρονική περίοδο που λέγονταν όλα αυτά.
Για τους επιχειρηματικούς ομίλους
που δραστηριοποιούνται στο χώρο του θεάματος ακροάματος είναι γαλαντόμοι. Για
τα αιτήματα των καλλιτεχνών υπάρχει η χαρακτηριστική περίπτωση του διαχρονικού
αιτήματος των εικαστικών.
Στις 26 Ιούνη του 2017 το ΔΣ του
ΕΕΤΕ κατέθεσε προς την Περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου σχέδιο αξιοποίησης
συγκεκριμένων συγκεντρωμένων διατηρητέων κτιριακών εγκαταστάσεων στο κέντρο της
Αθήνας, (ιερά Οδός, πρώην Απολυμαντήριο) με στόχο τη δημιουργία μιας Πολιτείας
Εικαστικών Τεχνών, όπου θα στεγάζεται το Ελληνικό Μουσείο Χαρακτικής που
δημιουργεί το ΕΕΤΕ καθώς και εκθεσιακός χώρος για περιοδικές εκθέσεις, Ανοιχτά
εργαστήρια Χαρακτικής, Κεραμικής, Γλυπτικής, για τους καλλιτέχνες, χώρος
συνεδρίων & συμποσίων, καθώς και χώρος για πρόσβαση στα Αρχεία του ΕΕΤΕ και
τη Βιβλιοθήκη του.
Το θέμα είναι ακόμα σε
διαπραγμάτευση… Η κα Δούρου ούτε Δελτίο Τύπου δεν έβγαλε.
Τελευταίο δείγμα προσφοράς στον
πολιτισμό είναι το νέο soundtrack της προεκλογικής εκστρατείας του ΣΥΡΙΖΑ στην
Περιφέρεια Αττικής, θα έχει μάθαμε το Bella Ciao, επειδή έγινε γνωστό μέσω της
σειράς «La casa del papel». «Τώρα ήρθε η ώρα να χορέψουμε» ανακοίνωσε μάλιστα η
Ρ. Δούρου! Πιθανά θα το βάλουν και αυτό ως τουριστικό προϊόν με ρυθμικούς ήχους
για τα καλοκαιρινά μπαράκια.
Ενα είναι βέβαιο: Ιδέες,
τραγούδια, συνθήματα που ποτίστηκαν με αίμα δεν μπορούν να τα λερώσουν!

Έχει έρθει η ώρα οι άνθρωποι του
πολιτισμού να κάνουν τη διαφορά με πολύ πιο ισχυρό ΚΚΕ!