Το
τελευταίο διάστημα κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις των κατοίκων του δήμου
Μαραθώνα (Γραμματικού, Μαραθώνα, Νέας Μάκρης) ενάντια στο καταστροφικό για το
περιβάλλον και πανάκριβο έργο του ΧΥΤΑ με τη μαζική συμμετοχή και του μαθητικού κόσμου.
Ένα έργο απέναντι στο οποίο το ΚΚΕ
και η Λαϊκή Συσπείρωση αντιτάχθηκαν
από την πρώτη στιγμή και επανειλημμένα με τεκμηριωμένα επιχειρήματα.
τελευταίο διάστημα κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις των κατοίκων του δήμου
Μαραθώνα (Γραμματικού, Μαραθώνα, Νέας Μάκρης) ενάντια στο καταστροφικό για το
περιβάλλον και πανάκριβο έργο του ΧΥΤΑ με τη μαζική συμμετοχή και του μαθητικού κόσμου.
Ένα έργο απέναντι στο οποίο το ΚΚΕ
και η Λαϊκή Συσπείρωση αντιτάχθηκαν
από την πρώτη στιγμή και επανειλημμένα με τεκμηριωμένα επιχειρήματα.
Παρόλ’ αυτά η Διοίκηση της Περιφέρειας στο
πλαίσιο της συνολικότερης αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, εξακολουθεί να χρυσοπληρώνει ένα αδιέξοδο έργο, σε
εμφανώς ακατάλληλη θέση, που σαν ένας σύγχρονος «πίθος των Δαναΐδων» ρουφάει εκατομμύρια ευρώ, τροφοδοτώντας
τα κέρδη της κατασκευάστριας κοινοπραξίας. Μοναδικό πρακτικό αποτέλεσμα είναι η
ρύπανση του περιβάλλοντος (με πρώτα
ήδη θύματα την παραλία στο Σέσι μέσω
του παρακείμενου ρέματος και την αποψίλωση
δασικών εκτάσεων πάνω από 100 στρ.),
η γενικότερη υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής και η ανάδειξή του, εφόσον
λειτουργήσει, σε μόνιμη και σοβαρή εστία
προσβολής της υγείας των λαϊκών στρωμάτων, αν πάρουμε υπόψη ανάλογες
περιπτώσεις.
πλαίσιο της συνολικότερης αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, εξακολουθεί να χρυσοπληρώνει ένα αδιέξοδο έργο, σε
εμφανώς ακατάλληλη θέση, που σαν ένας σύγχρονος «πίθος των Δαναΐδων» ρουφάει εκατομμύρια ευρώ, τροφοδοτώντας
τα κέρδη της κατασκευάστριας κοινοπραξίας. Μοναδικό πρακτικό αποτέλεσμα είναι η
ρύπανση του περιβάλλοντος (με πρώτα
ήδη θύματα την παραλία στο Σέσι μέσω
του παρακείμενου ρέματος και την αποψίλωση
δασικών εκτάσεων πάνω από 100 στρ.),
η γενικότερη υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής και η ανάδειξή του, εφόσον
λειτουργήσει, σε μόνιμη και σοβαρή εστία
προσβολής της υγείας των λαϊκών στρωμάτων, αν πάρουμε υπόψη ανάλογες
περιπτώσεις.
Η
Διοίκηση της Περιφέρειας, κάνοντας στροφή 180 μοιρών από τις προεκλογικές και
τις πρώιμες μετεκλογικές της υποσχέσεις, δεν συνέχισε απλά την πολιτική του
προκατόχου της κ. Σγουρού, αλλά με συγκεκριμένες αποφάσεις της μέσω
αλλεπάλληλων – και αυτή – παρατάσεων
(που συνοδεύονται με τεράστιες αναθεωρήσεις)
και νέων εργασιών εκτόξευσε το κόστος του έργου, δηλαδή το εργολαβικό
τίμημα, σε δυσθεώρητα ύψη.
Διοίκηση της Περιφέρειας, κάνοντας στροφή 180 μοιρών από τις προεκλογικές και
τις πρώιμες μετεκλογικές της υποσχέσεις, δεν συνέχισε απλά την πολιτική του
προκατόχου της κ. Σγουρού, αλλά με συγκεκριμένες αποφάσεις της μέσω
αλλεπάλληλων – και αυτή – παρατάσεων
(που συνοδεύονται με τεράστιες αναθεωρήσεις)
και νέων εργασιών εκτόξευσε το κόστος του έργου, δηλαδή το εργολαβικό
τίμημα, σε δυσθεώρητα ύψη.
Ορισμένοι
αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί:
αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί:
Σχετικά
πρόσφατα (Φλεβάρης του 2017) εγκρίθηκε ο 7ος
Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας Εργασιών (ΑΠΕ) με τον οποίο, ύστερα από 6 ΑΠΕ και 12 παρατάσεις που είχαν προηγηθεί, οι βασικοί συμβατικοί όροι
διαμορφώθηκαν τώρα ως εξής:
πρόσφατα (Φλεβάρης του 2017) εγκρίθηκε ο 7ος
Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας Εργασιών (ΑΠΕ) με τον οποίο, ύστερα από 6 ΑΠΕ και 12 παρατάσεις που είχαν προηγηθεί, οι βασικοί συμβατικοί όροι
διαμορφώθηκαν τώρα ως εξής:
– Η προθεσμία περαίωσης του έργου (με τη δοκιμαστική λειτουργία του)
μετατίθεται (από την αρχική του 2009)
στο Μάρτη του 2018!
μετατίθεται (από την αρχική του 2009)
στο Μάρτη του 2018!
– Το συνολικό συμβατικό
ποσό (με ΦΠΑ) από το αρχικό 19 εκ €
εκτινάσσεται στα 28,2 εκ €! Σε αυτό
περιλαμβάνεται δαπάνη για αναθεώρηση
(η «χαρά του εργολάβου») ύψους 5,1 εκ €,
δηλ. 30 φορές υψηλότερη από αυτήν
της αρχικής σύμβασης (0,17 εκ)!
ποσό (με ΦΠΑ) από το αρχικό 19 εκ €
εκτινάσσεται στα 28,2 εκ €! Σε αυτό
περιλαμβάνεται δαπάνη για αναθεώρηση
(η «χαρά του εργολάβου») ύψους 5,1 εκ €,
δηλ. 30 φορές υψηλότερη από αυτήν
της αρχικής σύμβασης (0,17 εκ)!
Μερικούς
μήνες μετά τα πράγματα αγριεύουν
περισσότερο:
μήνες μετά τα πράγματα αγριεύουν
περισσότερο:
– Την 15.11.17 δίνεται νέα,
13η(!) παράταση μέχρι το τέλος Αυγούστου του 2018 (βλ. Απόφαση υπ’
αριθ. 3099/15.11.17 της Οικονομικής Επιτροπής Περιφέρειας Αττικής) ενώ προβλέπεται σωρεία άλλων καθώς σε
προηγούμενη απόφασή της (1414/9.6.17) ομολογείται ότι: «Για την προστασία της νέας αποστραγγιστικής στρώσης από την ηλιακή
ακτινοβολία, καθότι είναι αβέβαιος ο
χρόνος έναρξης της λειτουργίας του έργου, προτείνεται η τοποθέτηση πάνω
από αυτήν ειδικής προστατευτικής μεμβράνης».
13η(!) παράταση μέχρι το τέλος Αυγούστου του 2018 (βλ. Απόφαση υπ’
αριθ. 3099/15.11.17 της Οικονομικής Επιτροπής Περιφέρειας Αττικής) ενώ προβλέπεται σωρεία άλλων καθώς σε
προηγούμενη απόφασή της (1414/9.6.17) ομολογείται ότι: «Για την προστασία της νέας αποστραγγιστικής στρώσης από την ηλιακή
ακτινοβολία, καθότι είναι αβέβαιος ο
χρόνος έναρξης της λειτουργίας του έργου, προτείνεται η τοποθέτηση πάνω
από αυτήν ειδικής προστατευτικής μεμβράνης».
– Το χειρότερο, όμως, είναι
ότι η παράταση αυτή δόθηκε ενόψει και της από 10.10.17 «1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών», αποκλειστικό κατόρθωμα
αυτό της τωρινής Περιφερειακής Αρχής. Με τη σύμβαση αυτή ανατίθενται απ’ ευθείας στην ανάδοχο κοινοπραξία
«ΛΑΜΔΑ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε. – ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε. κ’ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε.» πρόσθετες εργασίες, με τη σύμφωνη φυσικά γνώμη του Ελεγκτικού
Συνεδρίου, συνολικού – για την ώρα – ύψους 5,14
εκ €! Τα χρήματα αυτά έρχονται να προστεθούν στο συμβατικό ποσό των 28,2 εκ
€ του 7ου ΑΠΕ εκτοξεύοντας τη
συμβατική δαπάνη του έργου σε 33,34 εκ € (!) και έπεται συνέχεια.
ότι η παράταση αυτή δόθηκε ενόψει και της από 10.10.17 «1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών», αποκλειστικό κατόρθωμα
αυτό της τωρινής Περιφερειακής Αρχής. Με τη σύμβαση αυτή ανατίθενται απ’ ευθείας στην ανάδοχο κοινοπραξία
«ΛΑΜΔΑ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε. – ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε. κ’ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε.» πρόσθετες εργασίες, με τη σύμφωνη φυσικά γνώμη του Ελεγκτικού
Συνεδρίου, συνολικού – για την ώρα – ύψους 5,14
εκ €! Τα χρήματα αυτά έρχονται να προστεθούν στο συμβατικό ποσό των 28,2 εκ
€ του 7ου ΑΠΕ εκτοξεύοντας τη
συμβατική δαπάνη του έργου σε 33,34 εκ € (!) και έπεται συνέχεια.
Χρήματα
που προέρχονται αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.
που προέρχονται αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.
Και
όλα αυτά, για ένα μελλοντικό «ΧΥΤΥ»,
που με βάση το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής προβλέπεται
να υποδέχεται:
όλα αυτά, για ένα μελλοντικό «ΧΥΤΥ»,
που με βάση το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής προβλέπεται
να υποδέχεται:
– Τα υπολείμματα μιας μονάδας βιοξήρανσης (σύμφωνα με την ΜΠΕ
του 2003, όπως ισχύει), που θα προετοιμάζει
για καύση 60.000 τον/έτος σύμμεικτα σκουπίδια ανακυκλώνοντας μικρό μόνο
μέρος τους και με τους 6.000 τον/έτος
να απορρίπτονται ως άχρηστα στον ΧΥΤΥ.
του 2003, όπως ισχύει), που θα προετοιμάζει
για καύση 60.000 τον/έτος σύμμεικτα σκουπίδια ανακυκλώνοντας μικρό μόνο
μέρος τους και με τους 6.000 τον/έτος
να απορρίπτονται ως άχρηστα στον ΧΥΤΥ.
– Τα υπολείμματα μιας
μονάδας κομποστοποίησης βιοαποβλήτων
δυναμικότητας 20.000 τον/έτος με
άχρηστα προς ΧΥΤΑ 3.500 τον/έτος.
μονάδας κομποστοποίησης βιοαποβλήτων
δυναμικότητας 20.000 τον/έτος με
άχρηστα προς ΧΥΤΑ 3.500 τον/έτος.
Συνεπώς
το υπόψη έργο, ως ΧΥΤΥ, θα
υποδέχεται ετησίως – σύμφωνα πάντα με τον εγνωσμένης
αναξιοπιστίας προγραμματισμό της κας Περιφερειάρχη – 9.500 τον υπολειμμάτων. Πρόκειται για μέση ημερήσια ποσότητα 26,0 τον, για τη μεταφορά της οποίας θα
αρκούσε ενάμισι δρομολόγιο «νταλίκας»
στον πλησιέστερο περιφερειακό ΧΥΤΑ.
το υπόψη έργο, ως ΧΥΤΥ, θα
υποδέχεται ετησίως – σύμφωνα πάντα με τον εγνωσμένης
αναξιοπιστίας προγραμματισμό της κας Περιφερειάρχη – 9.500 τον υπολειμμάτων. Πρόκειται για μέση ημερήσια ποσότητα 26,0 τον, για τη μεταφορά της οποίας θα
αρκούσε ενάμισι δρομολόγιο «νταλίκας»
στον πλησιέστερο περιφερειακό ΧΥΤΑ.
Η
σύγκριση και από οικονομική άποψη
είναι ανατριχιαστική: (ι) Ένα έργο τουλάχιστον 33 εκ € απέναντι στο κόστος
μιας νταλίκας μεταφόρτωσης και (ιι) τα λειτουργικά
έξοδα ενός ΧΥΤΥ απέναντι στο κόστος
ενάμισι δρομολογίου νταλίκας.
σύγκριση και από οικονομική άποψη
είναι ανατριχιαστική: (ι) Ένα έργο τουλάχιστον 33 εκ € απέναντι στο κόστος
μιας νταλίκας μεταφόρτωσης και (ιι) τα λειτουργικά
έξοδα ενός ΧΥΤΥ απέναντι στο κόστος
ενάμισι δρομολογίου νταλίκας.
Η
αιμορραγία αυτή πρέπει να σταματήσει, δεν χρειάζεται να σπαταληθούν άλλα
χρήματα (γύρω στα 13 εκ €), το έργο
να σταματήσει εδώ και να μη λειτουργήσει. Θα μπορούσε, μάλιστα, να μελετηθεί
προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής η αξιοποίηση σημαντικού μέρους
των υποδομών που έχουν υλοποιηθεί.
αιμορραγία αυτή πρέπει να σταματήσει, δεν χρειάζεται να σπαταληθούν άλλα
χρήματα (γύρω στα 13 εκ €), το έργο
να σταματήσει εδώ και να μη λειτουργήσει. Θα μπορούσε, μάλιστα, να μελετηθεί
προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής η αξιοποίηση σημαντικού μέρους
των υποδομών που έχουν υλοποιηθεί.
Σε
αυτή την περίπτωση δεν θα χρειαζόταν να
σκαρφαλώνουν τα απορριμματοφόρα των δήμων στις μονάδες επεξεργασίας του Μαύρου
Βουνού. Με δεδομένα τα ηπιότερα κριτήρια χωροθέτησης των μονάδων αυτών σε
σχέση με ενός ΧΥΤΑ (με βάση αυτά χωροθετήθηκαν οι εγκαταστάσεις στο Μαύρο
Βουνό) είναι προφανές ότι υπάρχουν προσφορότερες θέσεις, σύμφωνα πάντα με τα
κριτήρια του ίδιου του ΠΕΣΔΑ.
αυτή την περίπτωση δεν θα χρειαζόταν να
σκαρφαλώνουν τα απορριμματοφόρα των δήμων στις μονάδες επεξεργασίας του Μαύρου
Βουνού. Με δεδομένα τα ηπιότερα κριτήρια χωροθέτησης των μονάδων αυτών σε
σχέση με ενός ΧΥΤΑ (με βάση αυτά χωροθετήθηκαν οι εγκαταστάσεις στο Μαύρο
Βουνό) είναι προφανές ότι υπάρχουν προσφορότερες θέσεις, σύμφωνα πάντα με τα
κριτήρια του ίδιου του ΠΕΣΔΑ.
Πάνω
στα δεδομένα αυτά και στα στοιχεία που παραθέτουμε η κα Δούρου οφείλει να απαντήσει συγκεκριμένα. Σε αντίθετη περίπτωση
θα ομολογήσει με τη σιωπή της ότι τα 2.000.000
κ.μ. (σύμφωνα με τη ΜΠΕ του 2003 και τις αναθεωρήσεις /τροποποιήσεις της)
του πανάκριβου ΧΥΤΥ δεν προορίζονται
για τα υπολείμματα των δύο πιο πάνω μονάδων επεξεργασίας αλλά για υπερδεκαπλάσιες ποσότητες σύμμεικτων
σκουπιδιών, με όλα τα συνεπακόλουθα που δίκαια προβάλλουν και
κινητοποιούνται οι κάτοικοι της περιοχής και έχουμε και εμείς αναδείξει.
στα δεδομένα αυτά και στα στοιχεία που παραθέτουμε η κα Δούρου οφείλει να απαντήσει συγκεκριμένα. Σε αντίθετη περίπτωση
θα ομολογήσει με τη σιωπή της ότι τα 2.000.000
κ.μ. (σύμφωνα με τη ΜΠΕ του 2003 και τις αναθεωρήσεις /τροποποιήσεις της)
του πανάκριβου ΧΥΤΥ δεν προορίζονται
για τα υπολείμματα των δύο πιο πάνω μονάδων επεξεργασίας αλλά για υπερδεκαπλάσιες ποσότητες σύμμεικτων
σκουπιδιών, με όλα τα συνεπακόλουθα που δίκαια προβάλλουν και
κινητοποιούνται οι κάτοικοι της περιοχής και έχουμε και εμείς αναδείξει.
Σε
κάθε περίπτωση δηλώνουμε, και με την ευκαιρία αυτή, ότι θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης παραμένει η σταθερή και αμετάκλητη
εναντίωσή της στην κατασκευή και λειτουργία του «ΧΥΤΑ Γραμματικού» και της ΟΕΔΑ
στο σύνολό της.
κάθε περίπτωση δηλώνουμε, και με την ευκαιρία αυτή, ότι θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης παραμένει η σταθερή και αμετάκλητη
εναντίωσή της στην κατασκευή και λειτουργία του «ΧΥΤΑ Γραμματικού» και της ΟΕΔΑ
στο σύνολό της.
Ύστερα
από τα παραπάνω ερωτάται η Περιφερειάρχης Αττικής για ποιους λόγους επιμένει
στη συνέχιση του πιο πάνω καταστροφικού για το περιβάλλον έργου, που μόνη του
αποδεδειγμένη «προσφορά» είναι η διοχέτευση πολύτιμων δημόσιων πόρων προς την
ανάδοχο κοινοπραξία.
από τα παραπάνω ερωτάται η Περιφερειάρχης Αττικής για ποιους λόγους επιμένει
στη συνέχιση του πιο πάνω καταστροφικού για το περιβάλλον έργου, που μόνη του
αποδεδειγμένη «προσφορά» είναι η διοχέτευση πολύτιμων δημόσιων πόρων προς την
ανάδοχο κοινοπραξία.