Συνεδρίαση με μοναδικό θέμα τη γνωμοδότηση επί της
Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα της ΟΛΠ Α.Ε. (COSCO) στο
λιμάνι του Πειραιά πραγματοποίησε την Τετάρτη το Περιφερειακό Συμβούλιο
Αττικής.
Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα της ΟΛΠ Α.Ε. (COSCO) στο
λιμάνι του Πειραιά πραγματοποίησε την Τετάρτη το Περιφερειακό Συμβούλιο
Αττικής.
Την πολιτική συναίνεση των κομμάτων που εναλλάχθηκαν
τα τελευταία χρόνια στη διακυβέρνηση της χώρας κατήγγειλε ο Γιάννης Πρωτούλης,
μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής, μιλώντας στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Αττικής σχετικά με τα έργα που προωθούνται στο λιμάνι του Πειραιά. Επισήμανε
τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα, που συναινούν στα έργα προς
όφελος των επιχειρηματικών ομίλων και σε βάρος της ποιότητας της ζωής των
κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Ο Γιάννης Πρωτούλης ζήτησε την
καταψήφιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εισηγήθηκε η Περιφερειακή
αρχή.
τα τελευταία χρόνια στη διακυβέρνηση της χώρας κατήγγειλε ο Γιάννης Πρωτούλης,
μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής, μιλώντας στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Αττικής σχετικά με τα έργα που προωθούνται στο λιμάνι του Πειραιά. Επισήμανε
τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα, που συναινούν στα έργα προς
όφελος των επιχειρηματικών ομίλων και σε βάρος της ποιότητας της ζωής των
κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Ο Γιάννης Πρωτούλης ζήτησε την
καταψήφιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εισηγήθηκε η Περιφερειακή
αρχή.
Εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης», που καταψήφισε
τη ΜΠΕ, τοποθετήθηκε ο σύμβουλός της, Στέλιος Μπενετάτος, σχολιάζοντας ανάμεσα
σε άλλα και το γεγονός ότι παρόλο που το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει στην
αρμοδιότητά του την έγκρισή της, τα έργα στην Πειραϊκή για την κατασκευή
προβλήτας κρουαζιέρας έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και δύο μήνες. Περιέγραψε τη
ζοφερή κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι Πειραιώτες από την ανάπτυξη του λιμανιού
με κριτήριο τα κέρδη των μονοπωλίων, αναφερόμενος στην μπόχα από την οποία
υποφέρουν η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι εξαιτίας της δραστηριότητας της «Oil
One», στα προβλήματα στο Πέραμα από τον εφιάλτη των «καζανιών του θανάτου» και
φυσικά στις μεγάλες μπίζνες της COSCO, που σπάει όλα τα ρεκόρ κερδοφορίας,
δηλαδή στις προβλήτες των ΣΕΜΠΟ, όπου ο βαθμός εκμετάλλευσης των εργατών έχει
απογειωθεί, αλλά και στην Πειραϊκή με την κρουαζιέρα. Ειδικά για το τελευταίο,
άλλωστε, έχουν εκταμιευθεί από την Περιφέρεια Αττικής περί τα 127 εκατομμύρια
ευρώ, κονδύλι που η διαδρομή του ξεκίνησε από την προηγούμενη διοίκηση της
Περιφέρειας. Και, όπως σχολίασε ο Στέλιος Μπενετάτος, «η COSCO θα
χρηματοδοτήσει αυτό το έργο με μόνο 5 εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία της, ενώ
χάριν των κερδών της “πάνε περίπατο” το φυσικό και αρχαιολογικό
τοπίο, η αναψυχή και τα μπάνια των κατοίκων και επισκεπτών».
τη ΜΠΕ, τοποθετήθηκε ο σύμβουλός της, Στέλιος Μπενετάτος, σχολιάζοντας ανάμεσα
σε άλλα και το γεγονός ότι παρόλο που το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει στην
αρμοδιότητά του την έγκρισή της, τα έργα στην Πειραϊκή για την κατασκευή
προβλήτας κρουαζιέρας έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και δύο μήνες. Περιέγραψε τη
ζοφερή κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι Πειραιώτες από την ανάπτυξη του λιμανιού
με κριτήριο τα κέρδη των μονοπωλίων, αναφερόμενος στην μπόχα από την οποία
υποφέρουν η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι εξαιτίας της δραστηριότητας της «Oil
One», στα προβλήματα στο Πέραμα από τον εφιάλτη των «καζανιών του θανάτου» και
φυσικά στις μεγάλες μπίζνες της COSCO, που σπάει όλα τα ρεκόρ κερδοφορίας,
δηλαδή στις προβλήτες των ΣΕΜΠΟ, όπου ο βαθμός εκμετάλλευσης των εργατών έχει
απογειωθεί, αλλά και στην Πειραϊκή με την κρουαζιέρα. Ειδικά για το τελευταίο,
άλλωστε, έχουν εκταμιευθεί από την Περιφέρεια Αττικής περί τα 127 εκατομμύρια
ευρώ, κονδύλι που η διαδρομή του ξεκίνησε από την προηγούμενη διοίκηση της
Περιφέρειας. Και, όπως σχολίασε ο Στέλιος Μπενετάτος, «η COSCO θα
χρηματοδοτήσει αυτό το έργο με μόνο 5 εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία της, ενώ
χάριν των κερδών της “πάνε περίπατο” το φυσικό και αρχαιολογικό
τοπίο, η αναψυχή και τα μπάνια των κατοίκων και επισκεπτών».
Μιλώντας πιο συγκεκριμένα για τη ΜΠΕ, που μπήκε τόσο
καθυστερημένα για συζήτηση, τη χαρακτήρισε «εμβληματικό παράδειγμα
επιστημονικοτεχνικής όσο και νομικής αυθαιρεσίας των κυβερνήσεων» για να
εξυπηρετηθούν το εφοπλιστικό κεφάλαιο και οι συναφείς κλάδοι. Κι αυτό γιατί η
διαδικασία γίνεται με τη μορφή της «ανανέωσης – τροποποίησης» μιας
«σαλαμοποιημένης» Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του 2006 «όπως
ισχύει», αντί να προηγηθεί η εκπόνηση μιας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), όπως επιβάλλεται στην προκειμένη περίπτωση.
καθυστερημένα για συζήτηση, τη χαρακτήρισε «εμβληματικό παράδειγμα
επιστημονικοτεχνικής όσο και νομικής αυθαιρεσίας των κυβερνήσεων» για να
εξυπηρετηθούν το εφοπλιστικό κεφάλαιο και οι συναφείς κλάδοι. Κι αυτό γιατί η
διαδικασία γίνεται με τη μορφή της «ανανέωσης – τροποποίησης» μιας
«σαλαμοποιημένης» Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του 2006 «όπως
ισχύει», αντί να προηγηθεί η εκπόνηση μιας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), όπως επιβάλλεται στην προκειμένη περίπτωση.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε αναλυτικά στις επιπτώσεις
από την επέκταση της κρουαζιέρας, με τις έξι νέες θέσεις που δημιουργούνται για
να φιλοξενούν τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν, με μήκος που
μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400
μέτρα. Με βάση αυτό, ανέδειξε με συγκεκριμένα στοιχεία,
εκτός από την επιδείνωση του κυκλοφοριακού, την ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της
-ήδη επιβαρυμένης με ρυπαντές- ατμόσφαιρας της ευρύτερης περιοχής.
από την επέκταση της κρουαζιέρας, με τις έξι νέες θέσεις που δημιουργούνται για
να φιλοξενούν τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν, με μήκος που
μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400
μέτρα. Με βάση αυτό, ανέδειξε με συγκεκριμένα στοιχεία,
εκτός από την επιδείνωση του κυκλοφοριακού, την ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της
-ήδη επιβαρυμένης με ρυπαντές- ατμόσφαιρας της ευρύτερης περιοχής.
Επικίνδυνες καταστάσεις
Ο Στέλιος Μπενετάτος στάθηκε ακόμα στην
καταστροφική, για το θαλάσσιο και υποθαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής,
απόρριψη μέσα στον Σαρωνικό (μεταξύ Αίγινας, Σαλαμίνας και Φλεβών) των
βυθοκορημάτων από την εκβάθυνση που πραγματοποιείται για να εξυπηρετούνται τα
κρουαζιερόπλοια. Πρόκειται για μια ποσότητα που προσεγγίζει τα 400.000 κ.μ.,
στα οποία περιλαμβάνεται και μια ποσότητα από ιζήματα, επιβαρυμένα με πλήθος
επικίνδυνων βαρέων μετάλλων. Όπως είπε, «η διαχείρισή τους γίνεται με κριτήριο
το ελάχιστο δυνατό κόστος και με τρόπο που δεν προβλέπεται καν στον Εθνικό
Σχεδιασμό, αλλά ούτε στον Περιφερειακό της Αττικής για τη διαχείριση των
αποβλήτων».
καταστροφική, για το θαλάσσιο και υποθαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής,
απόρριψη μέσα στον Σαρωνικό (μεταξύ Αίγινας, Σαλαμίνας και Φλεβών) των
βυθοκορημάτων από την εκβάθυνση που πραγματοποιείται για να εξυπηρετούνται τα
κρουαζιερόπλοια. Πρόκειται για μια ποσότητα που προσεγγίζει τα 400.000 κ.μ.,
στα οποία περιλαμβάνεται και μια ποσότητα από ιζήματα, επιβαρυμένα με πλήθος
επικίνδυνων βαρέων μετάλλων. Όπως είπε, «η διαχείρισή τους γίνεται με κριτήριο
το ελάχιστο δυνατό κόστος και με τρόπο που δεν προβλέπεται καν στον Εθνικό
Σχεδιασμό, αλλά ούτε στον Περιφερειακό της Αττικής για τη διαχείριση των
αποβλήτων».
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτά τα απόβλητα,
αναμεμειγμένα με αδρανή υλικά ή/και σκωρία από την εταιρεία «Χαλυβουργία
Ελλάδος ΑΕ», θα χρησιμοποιηθούν ως δομικά στοιχεία για κατασκευές πάνω από τη
στάθμη της θάλασσας, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει λειτουργία ενός ΧΥΤΕΑ (Χώρου
Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων) στην ακτογραμμή του Πειραιά, όπως
παραδέχεται σε έκθεσή του το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά. Βέβαια «το… περίεργο
στην περίπτωση αυτή είναι ότι η έκθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά
χαρακτηρίζει τον εξαιρετικά επικίνδυνο αυτό τρόπο διάθεσης “ασφαλή μέθοδο,
καθώς ουσιαστικά πρόκειται για υγειονομική ταφή τους σε χερσαίες
επεκτάσεις”», ανέφερε ο Στέλιος Μπενετάτος.
αναμεμειγμένα με αδρανή υλικά ή/και σκωρία από την εταιρεία «Χαλυβουργία
Ελλάδος ΑΕ», θα χρησιμοποιηθούν ως δομικά στοιχεία για κατασκευές πάνω από τη
στάθμη της θάλασσας, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει λειτουργία ενός ΧΥΤΕΑ (Χώρου
Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων) στην ακτογραμμή του Πειραιά, όπως
παραδέχεται σε έκθεσή του το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά. Βέβαια «το… περίεργο
στην περίπτωση αυτή είναι ότι η έκθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά
χαρακτηρίζει τον εξαιρετικά επικίνδυνο αυτό τρόπο διάθεσης “ασφαλή μέθοδο,
καθώς ουσιαστικά πρόκειται για υγειονομική ταφή τους σε χερσαίες
επεκτάσεις”», ανέφερε ο Στέλιος Μπενετάτος.
Ο εκλεγμένος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» περιφερειακός
σύμβουλος θύμισε ότι αυτό το περιβαλλοντικό έγκλημα για λογαριασμό του
κεφαλαίου τρέχει με τον «αέρα» που του δίνει και ο νέος περιβαλλοντοκτόνος
νόμος της ΝΔ, για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης.
σύμβουλος θύμισε ότι αυτό το περιβαλλοντικό έγκλημα για λογαριασμό του
κεφαλαίου τρέχει με τον «αέρα» που του δίνει και ο νέος περιβαλλοντοκτόνος
νόμος της ΝΔ, για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης.
Στη συζήτηση έγιναν παρεμβάσεις από μαζικούς φορείς.
Τοποθετήσεις μαζικών φορέων
Την αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας στα έργα
του ΟΛΠ εξέφρασε ο Βασίλης Βατίστας, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών
Κερατσινίου – Περάματος «Νίκος Πλουμπίδης» στην παρέμβασή του στο Περιφερειακό
Συμβούλιο. Κατήγγειλε τη γιγάντωση των καζανιών του θανάτου μετά την ολοκλήρωση
της προβλήτας ΙΙΙ της COSCO, με βάση την οποία ενεργοποιούνται 112 καζάνια.
«Μιλάμε κυριολεκτικά για βόμβα θανάτου» επισήμανε χαρακτηριστικά, τονίζοντας
ότι οι τιμές του βενζολίου είναι στα ύψη με τη δυσοσμία στο Πέραμα και το
Κερατσίνι να είναι αφόρητη.
του ΟΛΠ εξέφρασε ο Βασίλης Βατίστας, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών
Κερατσινίου – Περάματος «Νίκος Πλουμπίδης» στην παρέμβασή του στο Περιφερειακό
Συμβούλιο. Κατήγγειλε τη γιγάντωση των καζανιών του θανάτου μετά την ολοκλήρωση
της προβλήτας ΙΙΙ της COSCO, με βάση την οποία ενεργοποιούνται 112 καζάνια.
«Μιλάμε κυριολεκτικά για βόμβα θανάτου» επισήμανε χαρακτηριστικά, τονίζοντας
ότι οι τιμές του βενζολίου είναι στα ύψη με τη δυσοσμία στο Πέραμα και το
Κερατσίνι να είναι αφόρητη.
Ο Άκης Αντωνίου, από το παράρτημα Πειραιά του
Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής επισήμανε
ότι και αυτή η διαδικασία αποδεικνύει ότι μπροστά στα κέρδη του εκάστοτε
επενδυτή -εν προκειμένω της COSCO- δεν μπαίνει κανένας φραγμός. Κατήγγειλε ότι
κυβερνήσεις και εργοδοσία έχουν εξαπολύσει μία ανελέητη επίθεση στα δικαιώματα
των εργαζομένων για την αύξηση της κερδοφορίας των ομίλων, ενώ αναδεικνύεται
ότι οι όροι με τους οποίους γίνονται οι επενδύσεις στην ακτογραμμή του Πειραιά
είναι καταστροφικοί για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.
Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής επισήμανε
ότι και αυτή η διαδικασία αποδεικνύει ότι μπροστά στα κέρδη του εκάστοτε
επενδυτή -εν προκειμένω της COSCO- δεν μπαίνει κανένας φραγμός. Κατήγγειλε ότι
κυβερνήσεις και εργοδοσία έχουν εξαπολύσει μία ανελέητη επίθεση στα δικαιώματα
των εργαζομένων για την αύξηση της κερδοφορίας των ομίλων, ενώ αναδεικνύεται
ότι οι όροι με τους οποίους γίνονται οι επενδύσεις στην ακτογραμμή του Πειραιά
είναι καταστροφικοί για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.
Η Χρυσάνθη Αγάθου, μέλος του ΔΣ του Πολιτιστικού
Συλλόγου Δραπετσώνας «Τερψηχώρος» κατήγγειλε την αφόρητη δυσοσμία και την
εκπομπή καρκινογόνων αερίων από τη λειτουργία της «OIL ONE», που μάλιστα εν
μέσω καραντίνας εξανάγκασε χιλιάδες κατοίκους όχι μόνο να μένουν σπίτι τους,
αλλά να μην τολμούν να βγουν ούτε στο παράθυρο. Για χάρη του κέρδους θυσιάζεται
το περιβάλλον, η υγεία και η ζωή των κατοίκων επισήμανε χαρακτηριστικά.
Συλλόγου Δραπετσώνας «Τερψηχώρος» κατήγγειλε την αφόρητη δυσοσμία και την
εκπομπή καρκινογόνων αερίων από τη λειτουργία της «OIL ONE», που μάλιστα εν
μέσω καραντίνας εξανάγκασε χιλιάδες κατοίκους όχι μόνο να μένουν σπίτι τους,
αλλά να μην τολμούν να βγουν ούτε στο παράθυρο. Για χάρη του κέρδους θυσιάζεται
το περιβάλλον, η υγεία και η ζωή των κατοίκων επισήμανε χαρακτηριστικά.
Την αγωνία των χιλιάδων γονέων μετέφερε στην
τοποθέτησή της η Αλεξάνδρα Τζέρμπου, πρόεδρος της Ένωσης Γονέων στο 26ο
Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, επισημαίνοντας τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις
από την επέκταση της κρουαζιέρας στην καθημερινότητα στη ζωή των κατοίκων. Όπως
τόνισε, με τη συγκέντρωση πλήθους επιχειρηματικών μονάδων στο λιμάνι,
προκαλούνται αναρίθμητες επιπτώσεις στο θαλάσσιο και φυσικό περιβάλλον με τη
ρύπανση των υδάτων και του εδάφους, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση
και την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην ευρύτερη περιοχή. «Καμία διαχείριση δεν
μπορεί να δώσει λύση στα σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα όταν κριτήριο είναι
μόνο το κέρδος» σημείωσε και κατήγγειλε τις σοβαρές ευθύνες της σημερινής
κυβέρνησης της ΝΔ, που συνεχίζει να εφαρμόζει την αντιλαϊκή πολιτική της
προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
τοποθέτησή της η Αλεξάνδρα Τζέρμπου, πρόεδρος της Ένωσης Γονέων στο 26ο
Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, επισημαίνοντας τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις
από την επέκταση της κρουαζιέρας στην καθημερινότητα στη ζωή των κατοίκων. Όπως
τόνισε, με τη συγκέντρωση πλήθους επιχειρηματικών μονάδων στο λιμάνι,
προκαλούνται αναρίθμητες επιπτώσεις στο θαλάσσιο και φυσικό περιβάλλον με τη
ρύπανση των υδάτων και του εδάφους, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση
και την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην ευρύτερη περιοχή. «Καμία διαχείριση δεν
μπορεί να δώσει λύση στα σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα όταν κριτήριο είναι
μόνο το κέρδος» σημείωσε και κατήγγειλε τις σοβαρές ευθύνες της σημερινής
κυβέρνησης της ΝΔ, που συνεχίζει να εφαρμόζει την αντιλαϊκή πολιτική της
προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.