Ερωτηματολόγιο έξι σημείων, τα οποία εστιάζουν στα ζητήματα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων της περιφέρειας Αττικής, που θα κληθεί να αντιμετωπίσει το νέο περιφερειακό συμβούλιο απέστειλε το «Δυτικό Μέτωπο» στους συνδυασμούς ενόψει των περιφερειακών εκλογών.
Οι απαντήσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής στις έξι ερωτήσεις του «Δυτικού Μετώπου»:
- Ποια είναι, επιγραμματικά, τα σημεία συμφωνίας και διαφωνίας σας με το σχέδιο που έχει καταθέσει η νυν διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής; Υποστηρίζετε ή όχι τη συνέχιση και ολοκλήρωση της παραπάνω διαδικασίας, όπως έχει δρομολογηθεί; Αν όχι, ποια διαδικασία προτείνετε για την αναθεώρηση του υφιστάμενου ΠΕΣΔΑ του 2016;
Η θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης Αττικής για το σχέδιο ΠΕΣΔΑ Αττικής της Διοίκησης Πατούλη έχει εκτεθεί αναλυτικά από τον επικεφαλής και τους περιφερειακούς της Συμβούλους στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 21.9.22 για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ΠΕΣΔΑ, η έγκριση του οποίου ακόμη εκκρεμεί. Στο σχέδιο αυτό δεν εντοπίζουμε κανένα θετικό σημείο, το θεωρούμε αντιλαϊκό και επικίνδυνο για την υγεία του λαού και το περιβάλλον. Τα κύρια σημεία της κριτικής μας στο υπόψη ΠΕΣΔΑ, η οποία δεν διαφέρει επί της ουσίας από αυτή για το ομογάλακτο ΠΕΣΔΑ του 2016 της Διοίκησης Δούρου, που διατηρείται ακόμησε ισχύ, συνοψίζονται ως εξής:
– Είναι και αυτό κομμένο και ραμμένο πάνω στις φιλομονοπωλιακές στρατηγικές και κατευθύνσεις της ΕΕ, που διαμορφώνονται με κυρίαρχο κριτήριο τα κέρδη του κεφαλαίου.
– Αναγνωρίζει και αυτό την ασυλία του βιομηχανικού, και όχι μόνο, κεφαλαίου να ρυπαίνει δίνοντάς του νέα παράταση, μέχρι το 2030, «για να ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις διαχείρισης των αποβλήτων του», επικίνδυνων και μη.
– Συνεχίζει την πολιτική της προώθησης των πανάκριβων μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ), ταφόπετρα της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, μετονομάζοντάς τες, επί το ελκυστικότερο, σε μονάδες ανακύκλωσης ανάκτησης (ΜΑΑ). Με κύριο, και των δύο, «προϊόν» την παραγωγή καύσιμου σκουπιδιού κύρια προς τις τσιμεντοβιομηχανίες.
– Διευρύνει το δρόμο προς την καύση των αποβλήτων. Δρόμο, που τον άνοιξε το ΠΕΣΔΑ του 2016 για αξιοποίηση του καύσιμου σκουπιδιού και εκτός των τσιμεντοβιομηχανιών υιοθετώντας τη «διερεύνηση δυνατοτήτων σε υποδομές συνεπεξεργασίας/συναποτέφρωσης», κλείνοντας το μάτι προς τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι το συζητούμενο σχέδιο ΠΕΣΔΑ προβλέπει την καύση σε αυτόνομη μονάδα καύσης των υπολειμμάτων από τις ΜΕΑ – ΜΑΑ και από τις μονάδες επεξεργασίας προδιαχωρισμένων στην πηγή αποβλήτων.
– Υιοθετεί και ενεργοποιεί το χαράτσι ταφής, και το κεφαλικό σύστημα αφαίμαξης των λαϊκών νοικοκυριών «πληρώνω όσο πετάω» του ΠΕΣΔΑ-2016, που ακολουθεί πιστά τις αντιπεριβαλλοντικές κατευθύνσεις της ΕΕ, καθώς και το περιβόητο χαράτσι της πλαστικής σακούλας, που θεσμοθέτησε με νόμο το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
– Τέλος στη σειρά, μα όχι και στη σημασία:
- Διαιωνίζει και αυτό την καρκινογόνα, και όχι μόνο, εστία της χωματερής Φυλής (και γενικότερα της ΟΕΔΑ) αναγνωρισμένης από το 2014 και ως «μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου για τουλάχιστον τις επόμενες τρεις γενιές» (βλ. Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αν και υποκριτικά και παραπλανητικά όπως στη συνέχεια αποδείχθηκε).
- Ολοκληρώνει το περιβαλλοντικό έγκλημα των δύο προηγούμενων Διοικήσεων (Σγουρού, Δούρου), που λέγεται «Χώρος Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Γραμματικού».
Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, θεωρούμε σημαντικό να σημειώσουμε ότι η πιο πάνω σύμπλευση της πρώην και νυν Περιφερειακής Αρχής σε επίπεδο Περιφερειακού Σχεδιασμού και συναφών πολιτικών επιλογών εκφράζεται και σε επίπεδο υλοποίησής τους με εμβληματικά παραδείγματα:
- Την πλήρη, σχεδόν, ιδιωτικοποίησητων εγκαταστάσεων της ΟΕΔΑ Φυλής.
- Την υποβάθμιση σε διακοσμητικό ρόλο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΔΣΝΑ (του διαδημοτικού Συνδέσμου για τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων τη Αττικής πλην της αποκομιδής).
- Την προσήλωσή τους στην κατάπτυστη, εκβιαστική πολιτική των χρηματικών αντισταθμιστικών τελών, προς το δήμο Φυλής κυρίως, για να εξασφαλίζουν τη συναίνεση της εκάστοτε δημοτικής Αρχής στο επιδεινούμενο χρόνο με το χρόνο περιβαλλοντικό και υγειονομικό έγκλημα.
- Και, φυσικά, τις συναποφάσεις τους για την επ’ αόριστον λειτουργία (δηλαδή τη διαιώνιση) της χωματερής Φυλής και για την ολοκλήρωση του «ΧΥΤΥ» Γραμματικού.
- Πώς τοποθετείστε απέναντι στο αίτημα για το άμεσο κλείσιμο του συνόλου της εγκατάστασης στη Φυλή και την περιβαλλοντική αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής;
Πρόκειται για απαίτηση, την οποία προβάλλουν και διεκδικούν επί δεκαετίες οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής και έχει εκφραστεί με πολύμορφες αγωνιστικές πρωτοβουλίες σωματείων εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων, συλλόγων γονέων και γυναικών, μαθητικών συμβουλίων, συνταξιούχων, επιτροπών αγώνα κλπ. που έχουν αγκαλιαστεί από χιλιάδες ανθρώπους όλων των ηλικιών. Η Λαϊκή Συσπείρωση Αττικής έχει στηρίξει με όλες της δυνάμεις της, μέσα και έξω από το περιφερειακό συμβούλιο, τις δίκαιες αυτές διεκδικήσεις, απέναντι στις τεράστιες συνεπειες που συνεπάγεται η διατήρηση του διαχρονικού εγκλήματος της χωματερής της Φυλής για χιλιάδες ανθρώπους.
Η απαίτηση αυτή βρίκσει απέναντί της την άρνηση όλων των κεντρικών κρατικών δομών, μαζί και της αστικής δικαιοσύνης. Αυτό, τουλάχιστον, έδειξε με την από 16.2.2020 απαλλακτική διάταξή του ο αρμόδιος αντεισαγγελέας Πρωτοδικών, με την οποία έθεσε στο αρχείο, ως «νόμω αβάσιμη», την τεκμηριωμένη μηνυτήρια αναφορά, που κατέθεσαν στις 5.2.2020 οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης για το συνεχιζόμενο και επιδεινούμενο έγκλημα της χωματερής Φυλής, αποφαινόμενος ότι «δεν υπάρχει καμία ένδειξη για τέλεση οποιασδήποτε αξιόποινης πράξης…»!
Επομένως, αυτό που χρειάζεται είναι να ενταθεί και να κλιμακωθεί η διεκδίκηση, για να κλείσει το αίσχος της Φυλής, να ξεκινήσει η αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής, για να τεθεί στο επίκεντρο του σχεδιασμού και της χωροθέτησης των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση των αποβλήτων η προστασία της υγείας, της ποιότητας ζωής των κατοίκων, η προστασία του περιβάλλοντος, και όχι να αντιμετωπίζονται τα σκουπίδια ως άλλη μια κερδοφόρα επιχείρηση.
- Πώς τοποθετείστε απέναντι στο αίτημα για την κατασκευή νέων χώρων υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων, εκτός Δυτικής Αττικής, σε συνδυασμό με την ένταση της ανακύκλωσης -με έμφαση στην προδιαλογή των υλικών- στο πλαίσιο της αποκεντρωμένης δημόσιας διαχείρισης των αποβλήτων;
Η Δυτική Αττική και ιδιαίτερα το πολύπαθο Θριάσιο Πεδίο, περιλαμβανομένων και των κλιτύων που το περιβάλλουν, πρέπει να τεθεί έξω από κάθε σκέψη για τη χωροθέτηση όχι μόνο ΧΥΤΥ αλλά και οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας, που έχει να κάνει με την επεξεργασία ή αποθήκευση αποβλήτων περιλαμβανομένων και των λεγόμενων εναλλακτικών ρευμάτων (π.χ. άχρηστες οικιακές συσκευές, οχήματα κ.ά.). Ακόμη και όταν πρόκειται για «εκσυγχρονισμό και επέκταση» υφισταμένων εγκαταστάσεων του είδους αυτού στην υπόψη περιοχή, η Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίζει τις σχετικές Μελλέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που έρχονται για γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Την παραπάνω θέση μας, δεν την εξαρτάμε από τον χαρακτήρα της δημόσιας διαχείρισης αποκεντρωμένης ή μη.
Στο ειδικότερο αυτό θέμα θα επανέλθουμε με την απάντησή μας στην υπ’ αρ.5 ερώτησή σας.
- Θεωρείτε ότι η καύση αποτελεί φιλοπεριβαλλοντική και οικονομική πρακτική διαχείρισης των αστικών αποβλήτων, συνυπολογίζοντας ότι προϋποθέτει -σε μεγάλο βάθος χρόνου- την ύπαρξη μεγάλων ποσοτήτων σύμμεικτων -δηλαδή, μη διαχωρισμένων- αποβλήτων και την πρακτική επιβολή πλαφόν στην ανακύκλωση;
Η καύση αποβλήτων είτε σε αυτόνομη μονάδα καύσης, είτε σε εγκαταστάσεις συναποτέφρωσης, είτε ως RDF/SRF σε τσιμεντοβιομηχανίες, βρίσκεται έξω από τον οπτικό ορίζοντα της Λαϊκής Συσπείρωσης. Και αυτό όχι μόνο για τους σοβαρούς λόγους που αναφέρετε, και μας βρίσκουν άλλωστε σύμφωνους, αλλά και επειδή, πολύ περισσότερο σε συνθήκες οικονομίας της αγοράς και κυνηγιού του μέγιστου κέρδους από τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται και στο συγκεκριμένο κλάδο, συντρέχουν και άλλοι απαγορευτικοί λόγοι περιβαλλοντικού, υγειονομικού και οικονομικού χαρακτήρα.
- Σκοπεύετε να υποστηρίξετε την κατάργηση των σκανδαλωδών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί, και αφορούν δράσεις για ορισμένες εκ των οποίων αποσύρθηκε και η Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μέχρι να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι και να δοθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις; Πώς τοποθετείστε απέναντι στην πρόταση για την ανάπτυξη δημοτικών – διαδημοτικών υποδομών ανακύκλωσης και επεξεργασίας προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων;
Η Λαϊκή Συσπείρωση τόσο στο Περιφερειακό Συμβούλιο όσο και στην Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής καταψηφίζει καθ’ όλη τη διαγωνιστική διαδικασία, μέχρι και τον θετικό τους προσυμβατικό έλεγχο, που δεν είναι πάντα δεδομένος, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, συμβάσεις που κατά την τεκμηριωμένη γνώμη της ανατίθενται καταστρατηγώντας σχετικές νομικές διατάξεις. Αλλά και από πλευράς περιεχομένου όταν οι συμβάσεις αυτές βρίσκονται σε φάση υλοποίησης η Λαϊκή Συσπείρωση δεν παύει να τις καταψηφίζει και κυρίως να αποκαλύπτει στο λαό τα αρνητικά αποτελέσματα αυτών, να συμβάλλει και να στηρίζει την ανάπτυξη της διεκδικητικής δράσης του εργατικού- λαϊκού κινήματος για διαχείριση των απορριμμάτων με κριτήριο την προστασία της υγείας του λαού και του περιβάλλοντος. Τέτοια πχ είναι η σύμβαση κατασκευής του ΧΥΤΥ Γραμματικού, φορέας υλοποίησης του οποίου είναι η Περιφέρεια Αττικής, η οποία έχει συναντήσει δικαίως μεγάλες αντιδράσεις από τους κατοίκους της περιοχής, τις οποίες και υποστηρίζουμε και απαιτούμε, μαζί με τους κατοίκους, την κατάργηση της. Το ίδιο θα κάναμε και για παρόμοιες συμβάσεις, που έχουν υπογράψει οι 2 τελευταίες Διοικήσεις του ΕΔΣΝΑ (η προηγούμενη και η σημερινή) αλλά, όπως γνωρίζετε, έχουν φροντίσει να αδρανοποιήσουν το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ, στο οποίο κατά τα άλλα υποτίθεται ότι συμμετέχουμε.
Ως προς το 2ο σκέλος του ερωτήματός σας, θέση μας είναι ότι ο κάθε δήμος πρέπει να επικεντρωθεί κατά προτεραιότητα στη βελτίωση του συστήματος αποκομιδής (προσωρινής αποθήκευσης, συλλογής και μεταφοράς) των απορριμμάτων του, το οποίο, όπως διευρύνεται με τα διάφορα προδιαχωρισμένα ρεύματα, απαιτεί ορθολογική οργάνωση με απαραίτητη προϋπόθεση την πρόσληψη, από τους φορείς της τοπικής διοίκησης που διαχειρίζονται το σύστημα αποκομιδής, μόνιμου προσωπικού, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Και ταυτόχρονα οφείλει να υπερασπίζεται την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η λειτουργία αυτή με ενιαίο τρόπο και σχέδιο στο οποίο απαιτείται η άμεση εμπλοκή της κεντρικής διοίκησης, αντί να τεμαχίζει και να εκχωρεί σε εργολάβους κομμάτια του συστήματος αποκομιδής.
Δεν διαφεύγει της προσοχής μας ότι τόσο οι Δήμοι όσο και οι Περιφέρειες αποτελούν κρίκους μιας ενιαίας κρατικής δομής, που λειτουργεί υπό τις εκάστοτε κυβερνητικές κατευθύνσεις και εποπτεία με κεντρικό στόχο την καπιταλιστική οικονομική ανάπτυξη, δηλαδή τα κέρδη του κεφαλαίου. Σε αυτές, επομένως, τις συνθήκες η σαλαμοποίηση του αντικειμένου της επεξεργασίας του μεγαλύτερου μέρος των αποβλήτων, οργανικών (βιοαποβλήτων) και ξηρών ανακυκλώσιμων, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλείται να λύσει, προοπτική που δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Δημοτικές Αρχές, που να αντιτάσσονται σε αυτές τις κατευθύνσεις προτάσσοντας τις ανάγκες των εργατικών, λαϊκών στρωμάτων, όπως στην Πάτρα, αποτελούν φάρο ελπίδας και αντίστασης απέναντι στην αντιλαϊκή πολιτική συνολικά αλλά και συγκεκριμένα στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Εν όψει των επικείμενων περιφερειακών και δημοτικών εκλογών, μπορεί να γίνει ένα σημαντικό βήμα αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής, με την αποφασιστική ενίσχυση της Λαϊκής Συσπείρωσης, για να γίνει στην Περιφέρεια Αττικής η έκπληξη, για να έχει ο λαός στο πλάι του περισσότερους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους, περισσότερες αγωνιστικές δημοτικές αρχές.
6.Ποιες είναι οι θέσεις σας όσον αφορά στις ΣΔΙΤ; Πως αντιμετωπίζετε τη λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης με αναβάθμιση του ρόλου της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης; Τι σκοπεύετε να κάνετε ως διοίκηση ή ως μέλη του Περιφερειακού συμβουλίου;
(α) Η αρνητική θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης Αττικής, που στηρίζει το ΚΚΕ, κατά των ΣΔΙΤ είναι δεδομένη και έχει εκφραστεί σε πλήθος περιπτώσεων. Δεν υποτιμάμε όμως και όλες τις άλλες μορφές εκχώρησης στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της λειτουργίας των εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης των δημοτικών αποβλήτων. Όπως είναι οι συμβάσεις παραχώρησης καθώς και η περίπτωση μονάδων, που κατασκευάζονται μεν ως δημόσια έργα αλλά στη συνέχεια εκχωρείται η λειτουργία τους στους ομίλους, που τις κατασκεύασαν, ή σε ανταγωνιστές τους κατόπιν διαγωνισμού.
(β) Η απάντησή μας περιέχεται στο σημείο 5.
(γ) Είτε ο λαός της Αττικής με την ψήφο του μας εμπιστευτεί τη διοίκηση της περιφέρειας, είτε βρεθούμε σε θέσεις αντιπολίτευσης στα έδρανα του περιφερειακού συμβουλίου, θα είμαστε- όπως ήμασταν και όλα αυτά τα χρόνια- φυσικοί σύμμαχοι του λαού και των 66 Δήμων της Περιφέρειας Αττικής.
Συνεπείς με τη στάση που έχουμε κρατήσει ως και τώρα, θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση τα περιφερειακά συμβούλια και η έδρα της περιφέρειας, των περιφερειακών ενοτήτων, να είναι ανοιχτά για το λαό, για να μπορεί να καταθέτει τα προβλήματα που ζει στην καθημερινότητά του, και όχι οι συζητήσεις σε αυτά να κρατιούνται ως «επτασφράγιστα μυστικά» όπως όλα αυτά τα χρόνια για τις αγωνίες των λαϊκών ανθρώπων, τα σωματεία, τους συλλογικούς φορείς του κινήματος.
Καλούμε τους ανθρώπους του μόχθου, τους βιοπαλαιστές της Αττικής να εντείνουμε μαζί τη διεκδίκηση απέναντι στην κυβέρνηση και το εχθρικο για το λαό κράτος για να δοθούν πραγματικές λύσεις που ανταποκρίνονται στα επιτεύγματα της τεχνολογίας και της επιστήμης, στις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, σε σύγκρουση με το αντιδραστικό πλαίσιο που διάπει τη λειτουργία περιφερειών και δήμων.
Οι υποψήφιοι της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι γνωστοί για τη δράση τους υπέρ των λαϊκών δικαιωμάτων, συμμετέχουν ενεργά στα σωματεία, στους συλλογικούς φορείς, συμπορεύονται στο κίνημα μαζί με άλλους αγωνιστές που θέτουν στο επίκεντρο τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των λίγων, ανεξάρτητα αν συμφωνούμε σε όλα. Αυτός είναι ο δρόμος για να δυναμώσει η λαϊκή κινητοποίηση απέναντι στα καθημερινά εγκλήματα κατά της ανθρώπινης ζωής, ως συνέπεια της αντιλαϊκής πολιτικής που υλοποιείται διαχρονικά.
Σε αυτό το δρόμο καλούμε το λαό της Αττικής να πορευτούμε μαζί, να μην ψάχνει για διαφορές ανάμεσα στα κόμματα και τους συνδυασμούς τους στην Περιφέρεια που ακολουθούν την καταστρεπτική πολιτική για τις ζωές μας, αλλά να κάνει την πραγματική διαφορά και γιατί όχι την έκπληξη, ενισχύοντας αποφασιστικά τη Λαϊκή συσπείρωση.
Για πληρέστερη, όμως, ενημέρωσή σας παραθέτουμε στη συνέχεια τη συνόψιση των θέσεων της Λαϊκής Συσπείρωσης για τη διαχείριση των αποβλήτων στην Αττική, τις οποίες προβάλλει ως στόχους διεκδίκησης και ανάπτυξης της πάλης του εργατικού- λαϊκού κινήματος σε αυτή την κατεύθυνση.
Περισσότερες ανακοινώσεις και άρθρα στην ιστοσελίδα της Λαϊκής Συσπείρωσης (https://lsattikis.gr).
Τι διεκδικεί η «Λαϊκή Συσπείρωση Αττικής»
Οργανώνουμε την πάλη μας με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Παλεύουμε ενάντια στην πολιτική που καθορίζει τη διαχείριση απορριμμάτων και συνολικά των αποβλήτων με κριτήριο την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι τις λαϊκές ανάγκες, σύμφωνα με τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ («πράσινη συμφωνία», «στρατηγική για κυκλική οικονομία», «στρατηγική για τη διαχείριση αποβλήτων» κ.λπ.). Στρατηγικές που έχουν ψηφιστεί και υλοποιούνται από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, όλες τις Περιφερειακές Αρχές και όλους τους φορείς διαχείρισης των στερεών αποβλήτων – ΦΟΔΣΑ (από τον ΕΔΣΝΑ στην Αττική).
Διεκδικούμε:
- Κατάργηση του αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου διαχείρισης των αποβλήτων.
- Να μην υλοποιηθεί ο Περιφερειακός σχεδιασμός για τη διαχείριση των αποβλήτων στην Αττική όπως καθορίζεται από το ΠΕΣΔΑ της προηγούμενης περιφερειακής αρχής (ΣΥΡΙΖΑ) και το υπό έγκριση ΠΕΣΔΑ της σημερινής (ΝΔ).
- Ουσιαστικός κρατικός έλεγχος για την προστασία της υγείας των εργαζομένων και του λαού από κινδύνους που ενδέχεται να προκύπτουν από κάθε είδους δραστηριότητες σχετικές με τη διαχείριση των αποβλήτων.
- Κατάργηση των ΣΔΙΤ, των συμβάσεων παραχώρησης και κάθε είδους ιδιωτικοποίησης και επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων. Η υλοποίηση των έργων επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων να γίνεται από κρατικό φορέα με πόρους από τη φορολόγηση του κεφαλαίου.
- Κατάργηση όλων των ανταποδοτικών τελών σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών και των αυτοαπασχολούμενων επαγγελματοβιοτεχνών καθώς και των χαρατσιών (όπως το χαράτσι ταφής, το «πληρώνω όσο πετάω» και μια σειρά άλλα φοροληστρικά εργαλεία).
- Πλήρης διασφάλιση των όρων εργασίας και της υγείας και ασφάλειας όλων των εργαζόμενων στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων.
- Όχι στην ομηρία των λαϊκών στρωμάτων με χρηματικά αντισταθμιστικά, όπως π.χ. στο Δήμο Φυλής.
- Ουσιαστικός κρατικός έλεγχος για την ασφαλή και ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών.
- Με βάση τα σημερινά δεδομένα, ιεραρχούμε ένα μείγμα μεθόδων και τεχνικών στην επεξεργασία των απορριμμάτων με επίκεντρο την ουσιαστική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων. Δραστικός περιορισμός της υγειονομικής ταφής. Απορρίπτουμε τις μονάδες καύσης καθώς και επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ, ΜΑΑ), που στο όνομα της ανακύκλωσης αποτελούν ταφόπετρά της.
- Ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση αποβλήτων να γίνεται με κριτήριο την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και της προστασίας του περιβάλλοντος. Με κυβερνητική απόφαση και διαπεριφερειακή συνεργασία να υπάρξει λύση για τη χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση των αποβλήτων του Νομού Αττικής, στον οποίο συγκεντρώνεται το 36,4% του πληθυσμού της χώρας, σε μια έκταση που καλύπτει το 3% της επικράτειας, με εγκατεστημένες σειράς βιομηχανικών ζωνών.
- Να κλείσει άμεσα ο ΧΥΤΑ Φυλής και να σταματήσει το κατάπτυστο έργο του νέου ΧΥΤΑ στην ίδια θέση. Υλοποίηση των αναγκαίων έργων περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Να δημοσιοποιηθούν άμεσα τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής μελέτης στην ευρύτερη περί τη χωματερή Φυλής περιοχή και των περιβαλλοντικών ελέγχων στις εγκαταστάσεις του ΕΔΣΝΑ.
- Μετεγκατάσταση σε ασφαλή θέση του αποτεφρωτήρα των επικίνδυνων υγειονομικών και άλλων αποβλήτων.
- Να μη λειτουργήσει ο ΧΥΤΥ Γραμματικού και να σταματήσει άμεσα η αμαρτωλή δημοπράτηση για τη δημιουργία της ΜΕΑ – ΜΕΒΑ Γραμματικού.
- Να απαγορευθεί κάθε νέα δραστηριότητα διαχείρισης αποβλήτων στην περιοχή του Θριάσιου ή επέκταση υφιστάμενης.
- Όχι στη χωροθέτηση της ΜΕΑ Πειραιά στην περιοχή του Σχιστού Περάματος – Κερατσινίου, δίπλα στο ΒΙ.ΠΑ. Σχιστού.
- Να αποσυρθούν οι εγκληματικές νομικές ρυθμίσεις της ΝΔ, που είτε νομιμοποιούν, στην πράξη επ’ αόριστον, την επικίνδυνη για την υγεία και το περιβάλλον λειτουργία δεκάδων παράνομων τοπικών ΧΑΔΑ βαφτίζοντάς τους ΣΜΑ, είτε επιτρέπουν την εγκατάσταση τοπικών ΣΜΑ ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές.
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας των εγκαταστάσεων του ΕΔΣΝΑ, να επανέλθει το Δ.Σ. του ΕΔΣΝΑ σε κατάσταση ουσιαστικής λειτουργίας.